Nytt år, nya möjligheter

Allmänt / Permalink / 0

Åh vilken fin resa vi haft, härlig julafton och super mysigt nyår.

Vi startade vår 2 veckor långa resa med att flyga till Ho Chi Minh City, Vietnam. Resan gick snabbt och smärtfritt, tar ändå 14 timmar :). Det kändes snabbt, kolla lite film, sova mycket och äta. Jag hade gjort upp värsta planen att jag skulle ha min nattpåse i en annan påse på golvet och ha en filt över mig så jag kunde sova utan att behöva gå upp och tömma påsen men sen sket jag i det, gick bra iallafall och jag kunde verkligen slappna av, skönt som tusan! En annan bra grej är att jag hade nästan allt material i vår handbagageväska så vi visste hela tiden vart allt fanns :). När vi landade var det varmt och skönt, inte för varmt så man svettades men varmt. Vi checkade in oss på hotellet och gick upp och badade på taket där vi kunde se ut över hela staden, det var häftigt alltså! Redan i taxin märkte man att detta är ett stad med myller av folk, bilar och mopeder överallt, streetfood varannan meter och fruktstånd överallt. Efter badet tog vi en sväng ner till en streetfood marknad där vi käkade lite olika saker, jag tog självklart fresh springrolls med grönsaker och räkor och doppade detta i världens godaste fisksås! Efter lunchen så gick vi upp och sov ett litet tag, något jetlagade men inte för illa!

På kvällen gick vi runt bland turistkvarteren i district 1 där vi bodde, hamnade på en sjukt ball uteservering där vi satt och grillade själva vid vårt lilla bord och drack öl, himla trevligt! 5ku station kan varmt rekommenderas!

Veckan innan vi åkte så hade jag av en ren slump sett att en gammal long lost friend från gymnasietiden i Katrineholm befann sig i samma stad, det visade sig att han och hans tjej bodde där sedan 8 månader så vi började snacka vilket var super kul! Vi blev inbjudna till ett litet julfirande med dom hemma hos hans chef, det blev spel, öl, snacks och trevligt häng på julafton, himla trevligt! Kul att även få höra om hans äventyr då han håller sig borta från lilla landet lagom i sidådär 7-8 år :).

Dagen efter julafton så bokade vi in oss på en halvdags tripp till Cu Chi tunnlarna, det var en spännande upplevelse, blandade känslor. Svårt att ta in att det hade använts på riktigt under kriget. Absolut en spännande grej att åka ut och besöka om man är i stan!

På kvällen mötte vi upp min vän Calle och hans super sköna tjej Mahlia för att käka lite, dom tog oss till ett ställe som heter Baozi och där käkade vi deras steamed buns vilket var så satans jävla as gott! Det var så gott att vi senare besökte stället igen :)

På måndagen den 26/12 flög vi vidare till Hai Phong och tog en taxi ut till Halong Bay där vi spenderade en minst sagt konstig natt. Halong Bay ligger upp i norr och är som Vietnamns skärgård. Dock var vi där i helt fel säsong för de va ganska kallt, hotellet var stort och ganska fint vid första anblick men sängen var förjävlig, knappt något varmvatten och väldigt dåligt isolerat. Vi käkade middag helt själva i hotellets restaurang och de va lite av en The Shining känsla haha. När morgonen väl kom så ville vi mest bara komma därifrån haha. Vi hade turen att träffa på ett annat par som dagen innan hade varit ute på en båt i skärgården som gav oss namn och nummer till en snubbe som anordnade resor dit ut. Vi ringde och bokade och efter några timmar så befann vi oss på en båt med ett fåtal andra turister. Vi träffade ett par härliga bröder i 60-70 års åldern som var från Canada. Dom bjöd på vin och vi pratade allmänt om livet vilket var så himla mysigt och trevligt. Vi åkte runt i skärgården och njöt av utsikten och fotade som aldrig förr. Efter 4timmar var vi tillbaka i hamnen och Ola lyckades fixa så vi kom med på en liten buss som tog oss hela vägen in till Hanoi, Vietnamns huvudstad. Vi tog oss till hotellet och det var en DRÖM! Fint rum, skön säng och varmvatten!!! Tog en lång lång dusch innan vi kröp ner i säng och somnade gott. Dagen efter så gjorde vi upp ett schema för vad vi ville se och uppleva och så drog vi iväg! Vi besökte en marknad, gick omkring i stans gamla kvarter, fikade, besökte fängelset och bara hade en trevlig dag. Vi kände dock att vi lätt hade kunnat stanna i Hanoi i 1-2 dagar till. Så himla fin och trevlig stad alltså :).

På kvällen åt vi på hotellet och kollade på film, gick och la oss tidig för vi skulle upp tidigt på morgonen för att komma med ett flyg till Olas julklapp från min, nämligen Vietnamns paradisö Phu Quoc. Planet gick kl 7 på morgonen och tog 2 timmar. Väl på ön så var klimatet återigen varmt och lite tropiskt. Större delen av ön är naturreservat med regnskog. Vi kom till hotellet och fixade allt där innan vi gick ner till stranden för sol och bad.

Nu börjar jag gå kramp i fingrarna haha och mitt kaffe är slut. Dags för lite shopping, fortsättning följer senare ikväll :)