Kan ha glömt.....

Allmänt / Permalink / 0

Glömde helt bort att skriva igår eftermiddag/kväll. Va så himla trött så jag somnade kl 19. Det kommer förklaring längre ner om denna trötthet haha :)

Iallafall, vi gick ner till stranden, vandrade genom en liten djungel av träd, buskar och mysa små bungalows. Väl nere på stranden var det lugnt och skönt. Tog varsin öl och bredde ut handukarna i sanden. Hoppade i och badade och simmade runt ett tag, sen upp och sola. De var lite disigt så vi struntade i solkräm, jag klarade mig men stackars Ola alltså! Han brände sig som tusan och började sen flaga ganska tidigt in i resan haha. Men men, shit happends.

När sopen började gå neråt så gick vi upp och gjorde oss i ordning, sedan tog vi en promenad neråt den lilla staden för att äta och gå en sväng på den mysiga nattmarknaden. Vi hittade ett super trevligt ställe längs med vägen och jag åt ett riktigt gott ankbröst. Vi vandrade på marknaden och de va så häftigt. Ön är känd för sina fina råvaror när det kommer till fisk och skaldjur, deras pepparodlingar, fisksås samt jordnötter. Det fanns hur mycket mat som helst, allt från musslor, snäckor, sniglar, squid, ormar, hummer, räkor, ål ja allt! Det kom fram trevliga människor som ville bjuda på just sina jordnötter och den mesta maten serverades med pepparsås där pepparn kom från någon lokal pepparfarm. Iallafall, magiskt mysigt och härlig stämning!

Under vår vistelse på ön Phu Quoc och hyrde vi även vespa 2 dagar och körde runt med. Det kändes bra att köra på ön för de va inte alls lika mycket trafik som i storstäderna. Jag beundrar Calle som kör till jobbet på moppe varje dag i Ho Chi Minh faktiskt!

Den första dagen så åkte vi längst ner på ön och tog ett span, sedan åka vi upp lite grabb mot mitten till en strand som skulle vara super fin, och det var den! Hängde där några timmar och solade och badade och åt lunch innan vi hoppade på moppen igen för att åka till en liten nöjespark med vattenfall. De va en riktigt härlig känsla att bada i det vattenfallet, de va ganska tät skog hela vägen upp så man va ganska varmt om hela kroppen så att plaska i där va grymt!

Vi träffade även här på ett annat svenskt par som vi sedan käkade middag med på kvällen, vi delade på en stor bunke med stekta räkor, krabba, squid, potatis, majskolv mm. Det var SÅÅÅÅ gott!

Den andra dagen vi hyrde moppe så åkte vi upp över norra delen av ön, vacker skog och natur, inget folk knappt, satte oss på en strand och lunchade med utsikt över Kambodja på andra sidan sundet. Vägarna i norr va inte suveräna direkt haha, fortfarande jord och sand så det tog oss vår lilla tid innan vi kan runt helt. Vi besökte även en krokodilfarm på resan och en peppatodling. Mycket trevlig och händelserik dag.

En annan av dagarna drog vi it på en snorkel och dyk tur! Det var en trevlig dag men vi skulle nog hållt oss till bara snorkling tror jag. Det va den bästa upplevelsen. Vi insåg att nu har vi testat Vietnams vatten och de va inte så mycket att hurra för! Vi tar igen detta på andra ställen :)

Vi firade ju även nyår på ön med att äta en 4 rätters middag, sticka lite bubbel på stranden och titta på alla tända små brasor! De va en härlig känsla och när 12-slaget kom så spelade Ola ABBA - Happy New Year på mobilen haha. Mysigt men helt slut efter dagen så vi gick upp strax efter 12.20.

Efter härliga dagar på Phu Quoc så rörde vi oss till aka för ett dygn i Ho Chi Minh innan avfärd hemåt. Vi fixade en tavla bland annat, gick till backpacker gatan och tog en öl. Mötte upp Calle och Mahlia för en sen middag och babblade på om resan. Dagen efter kom Calle och hängde med oss på hotellet, åt frukost och badade i poolen några timmar och snackade. Bara allmänt chill liksom :)

Vi tog en lunch innan e vardags att säga hejdå. Jag och Ola stack vidare till krigsmuseet där vi spenderade ca 2 timmar. Efter det så bokade vi snabbt in oss på en Water Puppet Show, de va spännande haha. Från det ena till det andra. Lite mörkt och rått med museet och sen as glad och pepp bara en stund senare.

Efter detta gick vi och åt, hämtade upp tavlan vi beställt, åkte till hotellet och hämtade väskorna och stack mot flyget.

Den resan gick med bra och hemma var vi på fredag den 6/1 :)

Jag va inte ett dugg jetlaggad men ville ändå bara ta en liten nap, de va här Ola fallande för han satte klockan men när den väl ringde så stängde han va den istället för att trycka på snooze!!! Så kl 01.30 vaknade jag och va skit pigg!!! Damn damn damn! Har försökt rätta till det men det går sådär, vaknade 04.45 nu och passade på att blogga haha :)

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen dra till jobbet! Ha en fin dag!